Goed voorbereid op de Reclamecode Social Media

Sinds 1 januari 2014 is de Reclamecode Social Media een feit. Deze code zorgt ervoor dat reclame via social media beter te herkennen is. Hoe goed ben jij op de hoogte?

Alle bedrijven die lid zijn van de DDMA, hadden zich al gecommitteerd aan reclameregels op het gebied van social media. Maar vanaf 1 januari 2014 zijn voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven social media reclameregels van kracht: de Reclamecode Social Media. Met deze code moet reclame in social media transparanter worden voor de consument. De volledige Reclamecode Social Media is te lezen op de DDMA Site.

In dit artikel zet ik de vijf belangrijkste punten uit de nieuwe code op een rij. Goed om vooraf te vermelden:

Met reclame wordt in deze Code zowel aanprijzingen als negatieve referenties over producten of diensten verstaan.

Met social media wordt in dit artikel: blogs, fora, microblogs zoals Twitter, sociale netwerken zoals Facebook, podcasts, video en fotocommunities bedoeld.

1. Laat zien dat je reclame maakt

Zorg dat de lezer op de hoogte is, als je betaald wordt om te communiceren over bijvoorbeeld een nieuw product of nieuwe dienst.

Voorbeelden:

<Product/Dienst X> kreeg ik gratis aangeboden van <naam bedrijf of merk> om te testen.

Ik ben betaald door <naam bedrijf of merk> voor een review.

Ik ben een medewerker (of vertegenwoordiger) van <naam bedrijf of merk>.

<naam bedrijf of merk> stimuleerde mij dit bericht te verzenden

Op Twitter (en ander microblogs) voeg je een relevante hashtag toe, zoals:

#spon (gesponsord product)

#ad (advertentie), #sample (sample)

#paid (betaald)

2. Onzichtbaar manipuleren is verboden

Aanpassen of inkorten van productreviews op je site is toegestaan. Maar meld dit dan wel altijd expliciet. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van een selectie van consumentenreviews en -berichten op je website.

Voorbeeld: U vindt hier een selectie van positieve reacties.

Het is verder niet toegestaan om via ‘fake’-identiteiten reclame te maken voor producten of diensten.

3. Inzet van kinderen jonger dan 12 jaar is verboden

Kinderen onder de 12 jaar mag je niet stimuleren om via social media reclame voor je te maken.

4. Adverteerder is verantwoordelijk

Als je anderen stimuleert tot het schrijven en verspreiden van aanbevelingen of meningen over jouw product of dienst, wijs hen dan nadrukkelijk op zowel de ‘Nederlandse Reclame Code’ als de ‘Reclame Code Social Media’ . Ook als je het schrijven en verspreiden belegt bij derden: je blijft als adverteerder verantwoordelijk.

Ontstaat er onverhoopt toch een onjuist beeld over jouw product (bijvoorbeeld té positief), dan moet je er alles aan doen dit misleidende beeld te corrigeren. Dus ook buiten je eigen blog, forum, website om.

Tip: heb je een blog of site met reviews? Plaats dan bij voorkeur op één plek op je site een stuk tekst (statement) waarin staat hoe jij omgaat met bedrijven die jou aankloppen met het verzoek “zou je tegen betaling iets leuks over mijn product/dienst kunnen schrijven”? Naar dit statement kun je dan makkelijk verwijzen.

5. Wat te doen bij het niet naleven van deze code

De klager dient zich in eerste instantie natuurlijk met zijn/haar klacht te melden bij de adverteerder. Mocht dit niet helpen, dan kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Deze commissie kan geen sancties opleggen, maar wel aan naming & shaming doen. Bovendien kan de Commissie, indien de klachten aanhouden, aankloppen bij de Consumentenautoriteit. Deze autoriteit kan wel boetes opleggen.

Wat vind jij van deze nieuwe code? Vind jij het een goede zaak of geloof jij niet dat dit ooit gaat werken? Ik ben heel benieuwd en lees het graag terug in de reacties.

Reacties
  1. 04 04 2014

    Een goed initiatief al zet ik vraag tekens bij het punt onzichtbaar manipuleren. Zoals het aangeeft, het is onzichtbaar en derhalve niet tot nauwelijks te controleren. Wat is in deze context dan de waarde van dit verbod?

    13:29 | Hans Handgraaf |

Voeg een reactie toe

Meer weten?