Reiziger oriënteert zich nog steeds ruim van tevoren op zomervakantie

Meer dan een derde van de Nederlanders die zich oriënteren op de vakantie begint hier meer dan twee maanden van tevoren mee. Ruim 80% van de vakantiegangers oriënteert zich online. Uiteindelijk boekt 44% online een vakantie. Bij het oriënteren laten we ons inspireren door offline media, zoals tijdschriften, catalogi of reisprogramma’s. Maar ook steeds vaker via Instagram. Bij het maken van een keuze spelen beoordelingen van anderen een grote rol. Reislustige consumenten zijn erg gevoelig voor korting. Kortingsacties ontvangen zij het liefst (81%) via e-mail, zo blijkt uit onderzoek dat PostNL in samenwerking met Cendris heeft gedaan naar de manier waarop Nederlanders zich oriënteren op de volgende vakantie.

Reiziger oriënteert zich nog steeds ruim van tevoren op zomervakantie
Reiziger oriënteert zich nog steeds ruim van tevoren op zomervakantie
Reiziger oriënteert zich nog steeds ruim van tevoren op zomervakantie

Roelof Jan Postma, senior campagnemanager bij PostNL: “Het onderzoek laat zien dat de manier waarop we ons oriënteren op de vakantie ingrijpend is veranderd, al nemen we er nog steeds de tijd voor. Wat opvalt is dat consumenten aangeven graag kortingsacties via e-mail te ontvangen. Tegelijkertijd weten we van reisorganisaties dat de conversie op e-mailacties sterk terugloopt. Aanbieders zullen op zoek moeten naar een slimme mediamix, waarbij zij op de juiste plek en het juiste moment aanwezig zijn als consumenten zich oriënteren en als zij daadwerkelijk gaan boeken. In de oriëntatiefase kunnen DM-acties nog een rol spelen om consumenten te interesseren voor een bestemming. Het voordeel van catalogi en magazines is dat ze blijven liggen en vaker worden geraadpleegd. Maar ook in de oriëntatiefase spelen sociale media een steeds belangrijkere rol. Daarbij blijkt met name Instagram zich goed te lenen voor inspiratie. Dat kunnen beelden van reisorganisaties en toerismebureaus zijn, maar vaak ook foto’s van andere reizigers. In de fase van besluiten en boeken spelen beoordelingen van andere reizigers zelfs vaak een doorslaggevende rol, zoals bijvoorbeeld de recensies bij TripAdvisor. Daar moeten reisorganisaties mee leren omgaan en op inspelen.”

Type reiziger

Het meest voorkomende type reiziger (45%) heeft zelf een aantal reisbestemmingen in het hoofd en gaat zijn/haar wensenlijst af om te bepalen welke bestemming het uiteindelijk wordt. 21% neemt rustig de tijd en laat zich graag door anderen op ideeën brengen. En 19% gaat vaak naar dezelfde reisbestemming. Een kleine groep (15%) beslist last-minute over de reisbestemming.

Kanaalvoorkeur - digitale nieuwsbrief

De digitale nieuwsbrief is het meest gebruikte en meest gewenste om op de hoogte gehouden te worden (61%). 23% van de consumenten wil via de website van de aanbieder op de hoogte blijven en slechts 9% geeft de voorkeur aan een fysiek magazine. Kortingsacties ontvangen we het liefst via e-mail (81%). Opvallend is dat 17% graag kortingsacties per post ontvangt. Dat percentage ligt nog wat hoger bij laag opgeleiden en gezinnen met jonge kinderen (23%). Slechts weinig mensen willen kortingsacties ontvangen via social media of via een app op hun smartphone of tablet. De ideale frequentie voor het ontvangen van aanbiedingen is eens per maand of eens per kwartaal. Wie de consument laat selecteren op de soort vakantie of de bestemming mag waarschijnlijk vaker mailen met aanbiedingen.

Favoriete vakantiebestemming

Ruim 80% van de Nederlanders gaat op vakantie in Europa. Van hen blijft 17% in de Benelux, 19% kiest voor Engeland, Frankrijk of Duitsland en 43% kiest voor een ander land in Europa.

Bedrag dat per persoon wordt uitgegeven aan vakantie

Het verschilt enorm hoeveel men uitgeeft aan de vakantie. Bedragen tot 750 euro per persoon worden het meest genoemd. Vrouwen, lager opgeleiden en jongeren lijken gemiddeld minder uit te geven dan mannen, hoger opgeleiden en ouderen.

PostNL ondersteunt en inspireert reisaanbieders

PostNL werkt veel voor reisorganisaties. PostNL beschikt daardoor over veel kennis en ervaring over welke vormen van communicatie met (potentiële) reizigers kansrijk zijn en welke niet. Met dit Customer Journey onderzoek biedt PostNL reisaanbieders inzicht en inspiratie om op een andere manier te kijken naar hun communicatie met nieuwe en bestaande klanten.

Voeg een reactie toe

Meer weten?