Inzicht in verzorgingsgebieden en klantprofielen voor effectieve inzet kanalen

Inzicht in verzorgingsgebieden en klantprofielen voor effectieve inzet kanalen

Schoonenberg is al ruim 85 jaar dé hoorspecialist van Nederland met meer dan 200 winkels door het hele land. Schoonenberg biedt een breed assortiment aan hooroplossingen en kan in elk van de winkels een uitgebreid advies geven. Het overgrote deel van de Schoonenberg doelgroep is te vinden onder de senioren in Nederland.

Traffic naar de winkels voor een gehoortest

De eerste stap in het oriëntatie- en koopproces is het doen van een hoortest bij een audicien in een van de winkels. De communicatie-inspanningen van Schoonenberg zijn daarom sterk gericht op het genereren van traffic naar de winkels. Centraal thema in die communicatie is de ‘Gratis Hoortestdag’ die meerdere malen per jaar wordt georganiseerd. Met ondersteuning van radio- en televisiecommercials zijn de voornaamste communicatiekanalen direct mail en huis-aan-huis verspreiding. Schoonenberg heeft ons gevraagd om te adviseren en ondersteunen in het effectief inzetten van deze kanalen.

Het proces

Stap 1 – Klantprofiel opstellen

Wij analyseren de klantendatabase en maken een klantprofiel (op basis van socio-demografische en lifestyle kenmerken). Zo krijgen we een goed beeld van de seniorendoelgroep van Schoonenberg.

Stap 2 – Verzorgingsgebieden in kaart brengen

Op basis van de herkomst van bestaande klanten bepalen we de verzorgingsgebieden per winkel. Dit varieert per vestiging en wordt vastgelegd in het aantal reisminuten naar de winkel om effectiviteit te verhogen.

Stap 3 – Adresselectie voor gekozen middelen

Huis-aan-huis verspreiding

Om te komen tot een optimale huis-aan-huis verspreiding wordt per verzorgingsgebied een selectie gemaakt van bestellopen van een postbezorger, waarbij het doelgroeppercentage per bestelloop een belangrijk criterium is. Daarnaast houden we uiteraard rekening met de wensen betreffende minimale en maximale oplages.

Direct Mail

Om te komen tot een optimale adresselectie voor direct mail maken we gebruik van ons Nationaal Consumenten Bestand waarin heel Nederland, en dus ook alle senioren, zijn opgenomen. Daaruit selecteren we de senioren die aansluiten bij de doelgroep van Schoonenberg.

Resultaat

  • Effectieve huis-aan-huis verspreiding per vestiging met een optimale balans tussen oplage en doelgroepbereik
  • Gerichte direct mail die bij de juiste senioren op de mat valt
  • Meer traffic naar de winkels voor hoortesten waardoor de kans op nieuwe klanten aanzienlijk vergroot
  • Inzicht in verzorgingsgebieden en klantprofielen geeft Schoonenberg ook houvast voor andere marketingactiviteiten

Meer informatie

Wilt u hierover sparren met ons of meer informatie ontvangen? Neem dan contact op met Peter Vervelde, Account Manager Cendris, via peter.vervelde@cendris.com of 06 – 512 623 39.

Reacties
  1. 02 12 2015

    Je reageert onder je Facebook acocnut. ( / )Verbinden met %sjQuery(document).ready(function(){var input = document.createElement( ‘input’ ), comment = jQuery( ‘#comment’ );if ( ‘placeholder’ in input ) {comment.attr( ‘placeholder’, jQuery( ‘.comment-textarea label’ ).remove().text() );}// Expando Mode: start small, then auto-resize on first click + text lengthjQuery( ‘#comment-form-identity’ ).hide();jQuery( ‘#comment-form-subscribe’ ).hide();jQuery( ‘#commentform .form-submit’ ).hide();comment.css( { ‘height’:’10px’ } ).one( ‘focus’, function() {var timer = setInterval( HighlanderComments.resizeCallback, 10 )jQuery( this ).animate( { ‘height’: HighlanderComments.initialHeight } ).delay( 100 ).queue( function(n) { clearInterval( timer ); HighlanderComments.resizeCallback(); n(); } );jQuery( ‘#comment-form-identity’ ).slideDown();jQuery( ‘#comment-form-subscribe’ ).slideDown();jQuery( ‘#commentform .form-submit’ ).slideDown();});}); Houd me via e-mail op de hoogte van nieuwe reacties.Peter Teffer is freelance journalist en politicoloog. Hij schrijft voor NRC Handelsblad, nrc.next, Bright en de International Herald Tribune en hij maakt radioreportages voor Deutsche Welle en FSRN. Hij is de Nederland-correspondent voor de Amerikaanse nieuwssite Christian Science Monitor.Peter is beschikbaar voor opdrachten: u kunt met hem opnemen, of via .Zijn Tumblr-blog vindt u op . is a freelance journalist and political scientist. He is the Christian Science Monitor correspondent for The Netherlands and also reports for international media such as the International Herald Tribune and Deutsche Welle

Voeg een reactie toe

Meer weten?