Consument verleiden voor slimme meter

De energiesector staat de komende jaren een grote uitdaging te wachten. Over zes jaar moet 80 procent van de energiemeters in Nederland zijn vervangen door de slimme meter. Ook al biedt de slimme meter duidelijk voordelen voor consumenten, energiebedrijven en netbeheerders, we kunnen er niet van uitgaan dat consumenten staan te springen om de nieuwe energiemeter.

Kunst van verleiden volgens Cialdini

Volgens psycholoog Robert Cialdini zijn er zes universele principes van beïnvloeding. Elk individu is ontvankelijk voor andere verleidingsprincipes. Voor energiebedrijven en netbeheerders kan deze theorie helpen om consumenten beter te begrijpen; voor welke argumenten zijn ze gevoelig, en hoe kun je ze overtuigen van het nut van de slimme meter?

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment en consistentie
  3. Sociale bewijskracht
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarste

Lees het hele artikel dat Nathalie van Ommeren schreef voor de Energiegids.

Energiegids

De rol van Cendris bij de uitrol van slimme meters

Bent u benieuwd naar wat Cendris voor u kan betekenen bij de uitrol van slimme meters? Bekijk onze Infographic stappenplan om resultaatgericht te communiceren en de uitrol van slimme meters te voorspoedigen.

 

Voeg een reactie toe

Meer weten?